تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آذر نیوز

آذر نیوز
 
خبری

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر چاپگر مناسبی می‌خواهید که متن و تصاویر را با سرعت و کیفیت بالا چاپ کند، به خرید یک چاپگر لیزری فکر کنید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و پرطرفدارترین مدل های چاپگر در دنیا هستند که در بازار ایران وجود دارند. سرعت و دقت چاپ روی آنها بسیار بیشتر از سایر مدل های چاپگر است. به همین دلیل از پرینترهای لیزری برای نیازهای اداری و همچنین نیازهای شخصی و خانگی استفاده می شود.

با ما همراه باشید تا بدانید پرینتر لیزری چیست، چگونه کار می کند و انواع آن.

تاریخچه پرینترهای لیزری و چاپ لیزری

چاپگرهای لیزری توسط زیراکس در دهه 1960 توسعه یافتند، زمانی که ایده استفاده از لیزر برای کشیدن تصاویر بر روی درام دستگاه کپی برای اولین بار مطرح شد. پرینترهای لیزری به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا به طور کلی کارآمدتر از چاپگرهای جوهر افشان هستند.

وظیفه اصلی چاپگرها دریافت تصاویر و متون مختلف از کامپیوتر و چاپ آنها بر روی کاغذ است. کیفیت و سرعت بالا در فرآیند چاپ یکی از مزیت های اصلی چاپگر است و با پرینتر لیزری می توانید پروژه های متنی و گرافیکی مختلف را با کیفیت بالا و بسیار سریع چاپ کنید.

پرینترهای لیزری مشابه دستگاه های فتوکپی کار می کنند. در واقع، سازندگان چاپگرهای لیزری را بر اساس عملکرد دستگاه های فتوکپی ساخته اند. همانطور که می دانید در دستگاه فتوکپی، یک پرتو شفاف نور از صفحه نمایش عبور می کند تا تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی کند. پرینتر لیزری نیز به همین صورت عمل می کند.

پرینتر لیزری چیست؟

احتمالاً دیده اید که الکتریسیته ساکن پس از مالش چیزی ایجاد می شود. مثلاً اگر با بادکنک به لباس پشمی ضربه بزنید، می بینید که بادکنک پلاستیکی لباس پشمی را جذب می کند. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده کشیده می شوند و روی سطح ماده دیگری قرار می گیرند. این در مورد پرینترهای لیزری نیز اتفاق می افتد. پرینترهای لیزری از نیروهای الکترواستاتیک برای هدایت فرآیند چاپ استفاده می کنند. الکتریسیته ساکن نیرویی است که بارها بر یکدیگر اثر می کنند.

در نظر بگیرید که وقتی چاپگر لیزری روشن می شود، چندین پرتو لیزر حرکت می کنند تا تصویر مورد نظر روی سیلندر ایجاد شود که شارژ نیز می شود. نام این سیلندر باردار درام است. اکنون تونر دستگاه نیز شارژ شده است و به لطف قانون انتقال شارژ، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. در نهایت، تصویر منتقل شده به کاغذ توسط گرمای واحد ثابت بر روی صفحه ثابت می شود. به لطف این فرآیند، بر خلاف دستگاه کپی، چاپگر لیزری برای چاپ به کاغذ فیزیکی نیاز ندارد و اسناد روی رایانه را می توان به سرعت و به راحتی چاپ کرد.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

هنگامی که چاپگر دستور چاپ اسناد را دریافت می کند، چاپگر لیزری پس از دریافت سیگنال از دستگاه موتور شروع به کار می کند و فرآیند چاپ آغاز می شود.

چرخ شارژ به صورت الکترواستاتیکی فرمان را شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری را ایجاد می کند که در جهت چرخ حساس به نور پخش می شود. سپس ذرات جوهر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر روی چرخ جذب می شوند و سپس بار قوی تر باعث می شود که تونر از درام به کاغذ جذب شود. در نهایت تصویر از فیوزر عبور کرده و با حرارت و فشار روی کاغذ قرار می گیرد. پرتوهای لیزر رنگی از همین روش برای چاپ رنگ های آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد چاپگر لیزری، ابتدا باید با اجزای مهم این چاپگرها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با اجزا و قطعات پرینترهای لیزری بیشتر آشنا خواهید شد.

اجزا و قطعات پرینتر لیزری

در داخل یک چاپگر لیزری یک منبع نور ثابت و یک آینه چند ضلعی پیدا خواهید کرد. قطعات اصلی چاپگر شامل یک چرخ تغذیه، یک چرخ راهنمای کاغذ، یک درام، یک کارتریج تونر و یک چرخ انتقال است. واحد فیوزینگ در این چاپگرها از یک چرخ فشاری و یک چرخ دوار تشکیل شده است.

جوهر روی چاپگر لیزری

تونر یکی از مهمترین بخش های پرینتر لیزری است که وجود آن برای چاپگر به اندازه وجود جریان خون وریدی برای زندگی انسان مهم است. چاپگرهای جوهرافشان باید از جوهر برای چاپ تصاویر و متن استفاده کنند. اما وضعیت در مورد پرینترهای لیزری کمی متفاوت است. تونر وظیفه چاپ اسناد روی کاغذ با چاپگر لیزری را بر عهده دارد. باید بدانید که تونر همان جوهر نیست. این رنگ بیشتر یک ماده پودری و خشک است که از میکروپلاستیک باردار الکترواستاتیکی تشکیل شده است.

پرینتر تونر کارتریج

تونر ترکیبی از رنگدانه ها و رزین ها و سایر مواد دانه ای است که به طور خاص برای موتور چاپگر لیزری ساخته شده است. تونر پرینتر لیزری واقعاً یک ماده مهم برای پرینترهای لیزری است. تونرها دقیقاً یکسان نیستند و هر چاپگر لیزری از تونر مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش بسیار مهمی در پرینتر لیزری دارد، اما برای عملکرد کارآمد آن نیاز به قطعات دیگری از چاپگر لیزری دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

درام در پرینترهای لیزری

در پرینترهای لیزری، درام قسمت بسیار مهمی است که شکل استوانه ای دارد. درام توسط یک سیم با جریان الکتریکی مثبت شارژ می شود. هنگامی که درام در چاپگر می چرخد، لیزر بر روی سطوح چاپ می تابد. حالا درام پودر سیاه پر شده با رنگ را به کاغذ منتقل می کند. این پودر بسیار ریز است و فقط به قسمت های دارای بار منفی کاغذ می چسبد. انتقال بارهای مثبت به کاغذ دارای بار منفی در نتیجه انتقال الکترواستاتیکی است.

واحد ثابت در پرینترهای لیزری

فیوزر یک غلتک داغ چاپگر لیزری است که کاغذ از آن عبور می کند تا پودرهای ریخته شده روی کاغذ با آن حرارت و فشار ذوب شوند و در داخل الیاف کاغذ قرار گیرند.

انواع پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. اما این پرینترها به اشکال مختلفی تولید می شوند که شامل موارد زیر می شود:

پرینترهای لیزری یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد

چاپگرهای یکبار مصرف فقط یک کار را انجام می دهند و آن کار چاپ متن و اسناد گرافیکی روی کاغذ است. اما پرینترهای چندکاره امکانات زیادی مانند فکس، اسکن، چاپ و کپی اسناد دارند. چاپگرهای چند منظوره اغلب در دفاتر، موسسات و محیط های خرده فروشی استفاده می شوند. زیرا فکس، پرینت و کپی اسناد باید به طور مرتب در محل کار انجام شود. هزینه خرید و نگهداری پرینترهای چند کاره بیشتر از چاپگرهای تک کاره است. اما برای استفاده خانگی، فقط یک چاپگر یکبار مصرف با کیفیت کافی است.

سرعت و کیفیت پرینترهای تک کاره بالا و استفاده آسان است. چاپگرهای یکبار مصرف به راحتی قابل تعمیر هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. اندازه یک چاپگر چند منظوره بزرگتر از یک چاپگر تک کاره است. پرینترهای چندکاره رنگی با کیفیت بالا که فقط در دفاتر فنی و مهندسی یا ارائه دهندگان خدمات چاپ استفاده می شوند. پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره از انواع پرینترهای چندکاره هستند.

چاپگر سه کاره به چه معناست؟ انجام شد؟

پرینترهای لیزری سه کاره توانایی انجام سه عملکرد چاپ، کپی و اسکن را دارند و برای مراکز آموزشی و اداری بسیار مفید هستند.

چاپگر چهار کاره به چه معناست؟

پرینترهای لیزری می توانند عملکردهای مختلفی از جمله چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند. در چاپگرهای چند منظوره، برای استفاده از فکس، باید از سیم تلفن برای اتصال به خط تلفن استفاده شود.

پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید

همانطور که از نام آن پیداست، چاپگرهای رنگی می توانند اسناد را در چندین رنگ چاپ کنند. اما چاپگرهای سیاه و سفید فقط می توانند اسناد را به صورت سیاه چاپ کنند. چاپگرهای سیاه و سفید از یک کارتریج استفاده می کنند. اما در چاپگر رنگی از 4 کارتریج رنگی برای چاپ رنگ های مختلف استفاده می شود.

با توجه به پیچیدگی پرینترهای رنگی و هزینه بالای کارتریج های رنگی، هزینه خرید و نگهداری پرینترهای رنگی بیشتر از چاپگرهای سیاه و سفید خواهد بود. بله، چاپگرهای سیاه و سفید سریعتر از چاپگرهای رنگی هستند. زیرا برای چاپ تصاویر و عبور از 4 کارتریج رنگ مختلف زمان زیادی صرف می شود. با چاپگرهای رنگی می توانید تصاویر و فایل های گرافیکی را با کیفیت بالا و رنگ های جذاب چاپ کنید.

اکنون که با انواع پرینترهای لیزری آشنا شدید، ممکن است فکر کنید که باید بهترین و حرفه ای ترین چاپگر را برای خود بخرید. اما ابتدا بهتر است هدف اصلی از خرید چاپگر را مشخص کنید و مدل چاپگر مناسبی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک فریلنسر یا دانشجو هستید و گهگاه نیاز به چاپ صفحات مورد نظر خود دارید، یک چاپگر سیاه و سفید یکبار مصرف برای شما بهترین است و می توانید این چاپگر را با قیمت پایین تهیه کنید، آن را بگیرید و از آن استفاده کنید. کار مهم شما

 

کارتریج پرینتر لیزری

همانطور که قبلاً گفتیم، تونر جوهر نیست. از قضا، بسیاری از مردم کارتریج و تونر را اشتباه می گیرند. اما تونر و کارتریج نیز متفاوت هستند. تونر چاپگر لیزری در کارتریج آن ذخیره می شود و کل فرآیند چاپ با استفاده از مواد تونر انجام می شود.

برای چاپ لیزری سیاه و سفید، تنها یک کارتریج تونر سیاه وجود دارد. اما برای چاپ لیزری رنگی 4 کارتریج مختلف با رنگ های مختلف وجود دارد تا بتوانند انواع متن و تصاویر رنگی را به خوبی روی کاغذ چاپ کنند.

برندهای برتر و صاحبان فناوری چاپگر لیزری

امروزه شرکت های زیادی در زمینه تولید پرینترهای لیزری فعالیت می کنند. اما برندهایی مانند Canon، HP، Samsung، Epson و Brother از بهترین ها در زمینه چاپگرهای لیزری هستند که پرینترهای باکیفیت را به بازار عرضه کرده اند.

در بین این برندها پرینترهای لیزری اچ پی و پرینترهای لیزری کانن پیشتاز فناوری هستند و به دلیل استقبال مصرف کنندگان، بهترین پرینترهای لیزری، بهترین در بازار ایران هستند.

نکات مهم هنگام استفاده از پرینتر لیزری

اگر می خواهید از پرینتر لیزری استفاده کنید، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

دامنه استفاده از پرینترهای لیزری: اولین نکته مهم در خرید پرینترهای لیزری انتخاب چاپگر مناسب با توجه به نیاز فرد است. این بدان معنی است که باید به ویژگی های چاپگر توجه کنید و چاپگر را انتخاب کنید که دقیقاً مطابق با نیاز شما باشد.

اندازه کاغذ قابل استفاده توسط چاپگر: هنگام خرید چاپگر لیزری. به اندازه کاغذی که دستگاه پشتیبانی می کند توجه کنید و بررسی کنید که می توان متن و تصاویر را در اندازه های کاغذ A4 و A5 چاپ کرد. ?

ظرفیت کاغذ سینی چاپگر: به تعداد برگه هایی اشاره دارد که می توان در پایین چاپگر قرار داد تا فرآیند چاپ به طور مداوم و بدون وقفه اجرا شود. به عنوان مثال، اگر سینی چاپگر 100 برگ کاغذ را در خود جای دهد، می توانید همزمان 100 برگ را چاپ کنید.

سرعت چاپ: بر اساس سرعت چاپ چاپگر، می توانید تشخیص دهید که دستگاه می تواند چند صفحه در دقیقه چاپ کند. سرعت چاپ یک چاپگر با یک عدد مشخص می شود و واحد ppm (صفحه در دقیقه) برای تعیین آن استفاده می شود.

زمان اجرای اولین سفارش چاپ: این بدان معناست که بین ارسال سفارش چاپ و تکمیل فرآیند چاپ چقدر زمان می گذرد؟ هرچه این فاصله کوتاهتر باشد، چاپگر سریعتر کار می کند و چاپگر شما سریعتر دستورات خود را اجرا می کند.

حافظه چاپگر: چاپگرها حافظه مخصوص به خود را دارند که برای جلوگیری از خطا در هنگام چاپ اسناد وجود دارد. حافظه چاپگر (رم دستگاه) به افزایش سرعت و کیفیت چاپ کمک می کند. بخشی از حافظه پرینتر مگابایت است. به یاد داشته باشید که هر چه حافظه قدرتمندتر باشد، سرعت و کیفیت چاپ بالاتر است.

چاپگر: چاپگرهای لیزری از دستگاهی برای پردازش کار چاپ استفاده می کنند. در چاپگرهای لیزری، اطلاعات کل صفحه باید در حافظه چاپگر ذخیره شود و سپس از حافظه به قسمت چاپ منتقل شود. وظیفه پردازش و تحویل صفحات به عهده چاپگر است.

اتصالات چاپگر: تمام پورت ها و امکاناتی که به شما امکان می دهد چاپگر را به دستگاه های دیگر متصل کنید در دسته اتصالات چاپگر قرار می گیرند. برخی از پرینترهای لیزری دارای پورت USB هستند. یعنی می توانید USB و کامپیوتر را به چاپگر متصل کرده و فایل های مورد نظر را خیلی سریع چاپ کنید. برخی از چاپگرها می توانند از طریق یک شبکه با کابل اترنت چاپ کنند. برخی دیگر مجهز به Wi-Fi هستند و می توانند به صورت بی سیم به شبکه یا مستقیماً به رایانه ها و تلفن های همراه متصل شوند.

دکمه های چاپگر و صفحه نمایش: برای روشن و خاموش کردن و کنترل سایر عملیات چاپگر می توانید از دکمه ها و صفحه نمایشگر چاپگر استفاده کنید و بهتر است هنگام خرید چاپگر گزینه ای را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

کیفیت و وضوح چاپگر: وضوح به کیفیت و وضوح چاپگر اشاره دارد. با تعداد نقاط چاپ شده در هر اینچ (نقطه در اینچ) تعریف می شود. وضوح بالاتر در چاپگر به معنای کیفیت بالاتر چاپگر است.

ظرفیت چاپ ماهانه: ادارات و سازمان ها باید ظرفیت چاپ ماهانه چاپگر را در نظر بگیرند و چاپگری با ظرفیت چاپ زیاد انتخاب کنند.

قابلیت های چشمگیر پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری معمولاً ویژگی های جذاب و منحصر به فردی دارند. یکی از قابلیت های پرینترهای لیزری امکان شروع و توقف خودکار است. به این معنی که وقتی دستگاه در حالت چاپ نیست، به طور خودکار وارد حالت خواب می شود و پس از ارسال دستور چاپ دوباره روشن می شود. با این کار می توانیم در مصرف برق صرفه جویی کنیم. یکی دیگر از ویژگی های جذاب پرینترهای لیزری چاپ از راه دور یا چاپ الکترونیکی است که به شما امکان می دهد بدون نشستن پشت سیستم کارهای مختلفی مانند چاپ را انجام دهید.

اخرین حرف

سریع ترین و مطمئن ترین راه برای خرید پرینتر لیزری تک کاره یا چند کاره، خرید اینترنتی دستگاه مورد نظر است. در سایت آوای فرهنگ آریا می توانید انواع پرینترهای لیزری رنگی، سیاه و سفید، یکبار مصرف و چند بار مصرف با برندهای اچ پی و کانن را با بهترین قیمت پیدا کرده و مناسب ترین و بهترین را خریداری نمایید. پرینتر لیزری با گارانتی معتبر.

ما به شما کمک می کنیم با خیال راحت چاپگر مورد نظر خود را بخرید. پس از خرید، ما محصولات خود را با گارانتی معتبر تحویل می دهیم. بنابراین اگر به دنبال خرید یک پرینتر لیزری درجه یک و باکیفیت هستید، امروز از فروشگاه آنلاین ما دیدن کنید و از بین ده ها مدل چاپگر انتخاب کنید.

مقاله کامل: پرینتر لیزری چیست؟

 



برچسب ها : ,
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 13 شهريور 1402 توسط آذر نیوز
درباره وبلاگ


Blog Skin