تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
آذر نیوز

آذر نیوز
 
خبری

افراد بسیار کمی در مورد آرایش و اهمیت آن برای سلامت و زیبایی پوست می دانند. با توجه به حساسیت پوست صورت، مراقبت از پوست ابن بخش ایراداتی دارد. در این مقاله آموزشی به مفهوم لایه برداری و لایه برداری، روش صحیح و نکات آن می پردازم.

لایه برداری پوست صورت

اپیدرم چیست؟

لایه برداری یکی از روش های پاکسازی پوست صورت است. در این روش می توان با استفاده از روش های مختلف از جمله روش های فیزیکی، کرم های لایه بردار و ماسک ها، سموم و سلول های مرده پوست را از بین برد و اکسیژن رسانی بافت را افزایش داد. اگر ضخامت لایه مرده پوست به مرور زمان افزایش یابد، پوست خشک می شود، شفافیت و زیبایی خود را از دست می دهد. این وضعیت همچنین باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه، جوش و سایر عوارض پوستی می شود.

مزایای پاک کردن پوست صورت چیست؟

با لایه برداری پوست، سلول های مرده پوست از بین می روند، به طوری که انواع روغن های پوست و سرم های مغذی می توانند به عمق پوست نفوذ کرده و موثرتر عمل کنند. از آنجایی که با افزایش سن میزان کلاژن در پوست کاهش می یابد، لایه برداری فواید زیادی در کاهش اثرات پیری پوست دارد. این فرآیند از تشکیل سلول های جدید جلوگیری می کند و زمانی که لایه شاخی پوست ضخیم می شود، شادابی و شفافیت پوست کاهش می یابد.

هنگامی که پوست خود را لایه برداری می کنید، سلول های مرده پوست را از سطح پوست پاک می کنید و چرخه سلولی جدیدی را تحریک می کنید.

اصولا لایه برداری پوست باعث تمیزی و براق شدن پوست می شود. یکی از مزایای اصلی لایه برداری از بین بردن جوش های سرسیاه مزاحم است که اغلب به سختی از روی پوست پاک می شوند. همچنین عوارض عمیقی مانند آکنه های زیر پوستی و حتی جوش ها را می توان با اسکراب درمان کرد.

بهترین زمان برای لایه برداری پوست صورت

بسته به سن و ژنتیک فرد، پوست به طور طبیعی در زمان های مختلف خود را ترمیم می کند. به عنوان مثال، در یک فرد 30 ساله، پوست حدود یک بار در ماه بازسازی می شود. در این صورت، یک بار در ماه بهترین زمان برای اسکراب است. زیرا اگر در این مدت چندین بار لایه برداری انجام شود، روند بازسازی پوست مختل می شود. معمولاً توصیه می شود صبح ها لایه برداری کنید، زیرا شب ها پوست جدیدی ایجاد می شود و صبح ها به راحتی می توان سلول های مرده را از بین برد. همچنین فراموش نکنید که اسکراب زیاد می تواند پوست را مستعد آسیب کند و مشکلات پوستی را تشدید کند.

همچنین بخوانید : برای مراقبت از پوست به کجا مراجعه کنیم؟

با انواع اسکراب آشنا شوید

به طور کلی دو نوع فرآیند سوزش پوست وجود دارد، فیزیکی و شیمیایی.

لایه برداری فیزیکی

لایه بردارها یا اسکراب های فیزیکی حاوی دانه های ریز مانند شکر، نمک، جوش شیرین و غیره هستند که با اصطکاک جزئی سطح پوست را لایه برداری می کنند و به عنوان اسکراب در خانه استفاده می شوند. علاوه بر این، این مواد به صورت ماسک های آماده در فروشگاه های مختلف موجود است. این نوع لایه برداری برای انواع جوش های سرسیاه و برای پاکسازی سطح سلول های مرده پوست مناسب است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی حاوی آنزیم ها و اسیدهای میوه مختلف به نام AHA یا آلفا هیدروکسی اسید است. اگرچه نتایج لایه برداری خانگی به کندی ظاهر می شود، اما این لایه برداری ها به سرعت سلول های مرده پوست را از بین می برند. پیلینگ شیمیایی انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع پوست در داروخانه ها و فروشگاه ها وجود دارد.

این اسکراب ها گرانتر از لایه بردارها هستند و در صورت بروز حساسیت پوستی باید فوراً مصرف آنها را قطع کرد. توصیه می شود قبل از مصرف با یک مشاور یا پزشک مشورت کنید.

اسکراب بالینی

امروزه روش های زیادی برای لایه برداری پوست وجود دارد. در برخی از روش های سنتی، صابون، برگ ها و کیسه ها را به پوست مالیده تا سلول های مرده را از بین ببرند. روش های مدرن استفاده از تکنیک های پیشرفته مانند ماسک و اسکراب و لیزر و دستگاه های لایه بردار را به جای تحریک فیزیکی و ساییدگی مستقیم سطح پوست توصیه می کنند.

همچنین بخوانید: روش ها و تکنیک های پاکسازی پوست قبل از خواب را بیاموزید

چه موادی برای اسکراب صورت در خانه مناسب است؟

همانطور که گفتم می توانید از روش های مختلف لایه برداری استفاده کنید. در این میان، درمان های خانگی جزو کم خطرترین ها هستند. در اینجا روش هایی برای تهیه چند ماسک خانگی برای لایه برداری صورت پیشنهاد شده است.

ماسک با عسل و جوش شیرین

ماسک با عسل و جوش شیرین برای پوست های خشک توصیه می شود. جوش شیرین به تنهایی می تواند به عنوان یک لایه بردار ملایم و مرطوب کننده برای پوست نیز عمل کند. عسل موجود در این ماسک باعث افزایش تامین اکسیژن و گردش خون در زیر پوست می شود.

ماسک با پرتقال و ماست

ترکیب اسید لاکتیک موجود در ماست و پرتقال یک ماسک لایه بردار قوی ایجاد می کند که نه تنها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محیطی محافظت می کند، بلکه فرآیندهای سلولی اپیدرم را تحریک می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد. این ماسک برای افرادی با انواع پوست مناسب است تا پوست روشن و شفافی داشته باشد.

ماسک شکر و آبلیمو

شکر به تنهایی می تواند یک اسکراب سبک برای پوست باشد. با این حال، ترکیب آن با آب لیمو به حفظ PH اسیدی پوست کمک می کند.

لایه برداری شیمیایی و ماسک های لایه بردار

همانطور که گفتیم این لایه بردارها در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است. این محصولات در اندازه ها و کیفیت های مختلف موجود هستند و قیمت بالاتری نسبت به داخلی دارند. با این حال، اثرات آنها به سرعت ظاهر می شود و ماندگاری بیشتری دارد.

Shun، Sigol، Neoderm، Cinere، Bioderma، Hydroderm و Arden برندهای محبوب لایه بردارهای شیمیایی هستند که با توجه به بودجه و شدت مشکلات پوستی خود می توانید از آنها استفاده کنید.

مراحل استفاده از لایه بردار

پوست خود را مرطوب کنید

از آب گرم برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید

2. لایه بردار را روی پوست خود ماساژ دهید

به طور کلی یک لایه برداری نباید بیش از یک دقیقه روی پوست باقی بماند. همچنین از استفاده از اسکراب روی پلک یا نزدیک چشم خودداری کنید.

3. صورت خود را بشویید

صورت خود را با آب ولرم بشویید و کاملا خشک کنید.

همچنین بخوانید: آکنه روزاسه (علائم، علل، درمان و روش‌های پیشگیری)

4. مرطوب کننده و ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از مرطوب کننده برای بهبود خراش های پوستی بسیار مهم است. از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید و پس از جذب، پوست را با یک ضدآفتاب مرغوب بپوشانید.

نکات مهم در استفاده از لایه بردار

همانطور که گفتیم لایه برداری را می توان به روش های مختلفی انجام داد. از جمله روش های فیزیکی مانند شستشوی دستی پوست یا استفاده از کرم ها و ماسک های لایه بردار که ناخالصی ها و سلول های مرده پوست را از بین می برد و اکسیژن رسانی به بافت ها را تقویت می کند. اما برای به دست آوردن نتایج مطلوب و عدم ایجاد عوارض یا تشدید مشکلات پوستی، لازم است نکاتی را در مورد استفاده از لایه بردارها به خاطر بسپارید.

توجه داشته باشید که وقتی پوست حساس شد، هرگونه لایه برداری، خانگی یا شیمیایی، باید قطع شود.

همچنین، اگر از اسکراب شیمیایی استفاده می کنید، پروتکل را با دقت بخوانید و نحوه استفاده از آن را بدانید.

زگیل دارید، از اسکراب روی پوست دارای زگیل یا زخم باز استفاده نکنید.

اسکراب پوست پس از عمل های پزشکی یا زیبایی مانند فیشال، میکروبلیدینگ، RF توصیه نمی شود.

در صورت وجود بیماری پوستی یا پس زمینه آن، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بیش از 2 تا 3 بار در هفته لایه برداری نکنید و بعد از لایه برداری استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب را فراموش نکنید.

از مصرف مشتقات ویتامین A در طول درمان لایه برداری خودداری کنید، زیرا این مواد حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش می دهند و خطر آفتاب سوختگی شدید را افزایش می دهند.

در صورت استفاده از داروهای آکنه مانند روکوتان، لایه برداری را به حداقل برسانید یا از محصولات ملایم استفاده کنید، زیرا این داروها می توانند باعث کم آبی، قرمزی و التهاب شوند.

من فاطمه حبشی کارشناس و مدرس زیبایی پوست و مو هستم و از شما بابت مطالعه این مقاله سپاسگزارم. برای اطلاعات بیشتر آموزشی می توانید به دوره های آکادمی فلدورا مراجعه کنید. 

جذب پوست (نکاتی برای یادگیری دانستن)

 


برچسب ها : ,
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 آبان 1401 توسط آذر نیوز
درباره وبلاگ


Blog Skin